فيسبوك

23 يونيو 2023

7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم

 خطط تسويقية ناجحة

فيسبوك

7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم


تفتكر ايه السر وراء نجاح ماكدونالدز وكوكاكولا؟ خطط تسويقية ناجحة وفريق عمل شارك في تحقيق النجاح ده واشتغل على دراسة دقيقة جدا لكل مرحلة من مراحل الشركة وأنتج خطط تسويقية ناجحة. عشان كده احنا هنوضح في المقالة دي خطط تسويقية ناجحة لشركات عالمية قدرت تجذب كل حد فينا واي شخص في العالم. لو بتدور على سر نجاحهم وعايز تعرف شركتهم نجحت كده ازاى رغم ان بدايتهم كانت عادية جدا وبسيطة من محل صغير لأشهر ماركات العالم يبقى كمل المقالة دي للآخر عشان تعرف هما وصلوا كده ازاي.


وجود خطط تسويقية ناجحة ومحددة من البداية بيضمن لك نجاح شركتك على عكس اما متبقاش محدد خطط تسويقية ناجحة لشركتك أو البيزنس بتاعتك. على الرغم من أن كل شركة عالمية ليها خطط تسويقية ناجحة مختلفة عن التانية على حسب أهداف الشركة التسويقية والمجال بس في الاخر وصلوا للنجاح. تعالوا نعرف مع بعض مين هما أشهر ماركات العالم وازاى عملوا خطط تسويقية ناجحة.



1) حملة Spotify


Spotify هي عبارة عن تطبيق اغاني وموسيقى بيقدم إعلانات مخصصة لمستخدميها تكون مناسبة لعاداتهم وتفضيلاتهم في سماع الأغاني والموسيقى. و قدروا يحققوا ده من خلال خطط تسويقية ناجحة وجمع البيانات الخاصة بسلوك المستخدمين وتفضيلات الموسيقى ليهم، وكمان Spotify كانت بتقدم إعلانات مستهدفين المستخدمين بشكل مظبوط وطبعا ده حقق معدلات مشاركة أعلى وعائدات أفضل على الاستثمار.


إستراتيجية Spotify.

استفادت Spotify من أنها توصل للمستخدمين عن طريق خطط تسويقية ناجحة وتكون قريبة منهم ودي كانت استراتيجيتهم انهم يعرفوا سلوك المستخدمين وايه الموسيقى والاغاني اللي بيحبوا يسمعوها، عشان يقدموا إعلانات ليها علاقه بتفضيلاتهم.

وطبعا عرفوا ايه العادات اللي بيعملها المستخدمين عشان يسمعوا الأغاني والموسيقى، وايه أنواع الموسيقى والاغاني اللي بيسمعوها ، وكام مره بيكرروا سماع الأغنية دي وانهي وقت في اليوم اللي بيسمعوا فيه اغاني.

من خلال المعلومات دي كلها، قدمت Spotify إعلانات مستهدفة بدقة عالية جدا وثبتت في دماغ المستخدمين.


على سبيل المثال، لو أنت بتسمع اكتر اغاني الاحتفالات والموسيقي اللي بتتقدم في الاحتفالات ، وقتها Spotify هتعرض إعلانات عن احدث اغاني الاحتفالات الجديدة ليك عشان تجذبك أسرع انك تدوس على الاغنية الجديدة وتسمعها. لكن لو انت بتحب تسمع بودكاست عن موضوع معين وبتكرر ده، ساعتها Spotify بتعرضلك إعلانات عن احدث البودكاست عن الموضوع اللي مهتم بيه.


النتايج اللي حققتها Spotify.

كانت نتايج الحملة الإعلانية من Spotify مذهلة. لأنها من خلال انها قدمت إعلانات محددة جدا للمستخدمين ، حققت Spotify معدل مشاركة أعلى بمقدار 2.5 مرة من متوسط ​​الصناعة. وحققوا زيادة بنسبة 25٪ في أن المستخدمين فضلوا فاكرين الإعلانات بتاعتهم بينهم وبين بعض.


وكمان حققوا أعلى معدلات المشاركة ، وطبعا الحملة الإعلانية من Spotify حققت لهم ربح كبير من عائد الاستثمار اللي بدأ من خطط تسويقية ناجحة. ومن خلال تقديم إعلانات مستهدفة بشكل كبير ومحدد جدا، خفضت Spotify تكلفة cost per acquisition بنسبة 20٪. وبالتي أدى لزيادة الإيرادات والربح للشركة.


ليه Spotify حققت نجاح كبير؟

لأنها قدمت إعلانات محددة جدا للمستخدمين وعملت خطط تسويقية ناجحة وقدرت تحقق Spotify معدلات مشاركة أعلى وعائد استثمار أفضل وكمان اتحسنت سمعة علامتها التجارية وعلاقاتها مع العملاء.

McDonald’s -2 حملة ماكدونالدز:

ماكدونالدز هي سلسلة مطاعم غنية عن التعريف طبعا، قدرت تطبق خطط تسويقية ناجحة و تعمل إعلانات تقرب من جمهورها المستهدف أكتر. والهدف من حملتهم الإعلانية هو زيادة عدد الاشخاص انهم يروحوا لمحلاتهم الفعلية وزيادة المبيعات.


إستراتيجية ماكدونالدز:

استخدمت ماكدونالز خطط تسويقية ناجحة وابدعت في الاستراتيجيات والاستهداف الجغرافي عشان تحقق الهدف في حملتها الإعلانية. وقدمت تصميمات إعلانات مصممة مخصوص عشان تناسب احتياجات المستخدم وسلوكه. وكمان الاعلانات اللي بتستهدف الموقع الجغرافي للمستخدمين بيقدروا من خلالها يبعتوا الإعلانات والعروض المتاحة ليهم.


يعني مثلا، لو انت ساكن جمب مطعم ماكدونالز هيجيلك اعلان عن ساندوتش جديد نزل المنيو أو هيجيلك كل العروض المتاحة والموجودة في الوقت ده. كمان ماكدونالدز بتستخدم إعلانات ليها علاقة بالطقس والوقت باليوم المحدد كمان عشان تكون منتجاتهم مناسبة ليك في اليوم ده.


النتائج اللي حققتها ماكدونالدز:

كانت نتايج حملة ماكدونالدز الإعلانية ناجحة ومدهشة جدا لأنهم قدروا يحققوا من خلال خطط تسويقية ناجحة ان ناس كتير تروح للمطاعم بتاعتهم وده طبعا زاد بنسبة 7.5 ٪ ، وكمان طبعا ده حقق زيادة بنسبة 4.5 ٪ في المبيعات. وحققوا ده من خلال خطط تسويقية ناجحة ومدروسة واستهداف الناس حسب موقعهم الجغرافي و يبعتوا إعلانات مناسبة لجمهورهم المستهدف.


مع زيادة عدد الزيارات والمبيعات، ساعدت الحملة الإعلانية لماكدونالدز انها تحسن من العلامة التجارية والمشاركة مع العملاء. وده حصل من خلال تقديم إعلانات مصممة تناسب تفضيلات وسلوك كل مستخدم ، وبكده قدرت ماكدونالدز أنها تبني علاقات أقوى مع عملائها وتحسن سمعة علامتها التجارية.


ليه ماكدونالدز حققت نجاح كبير؟

استخدام خطط تسويقية ناجحة واستهداف كل حد فينا حسب موقعه الجغرافي، أدى إلى نجاح ماكدونالدز وزيادة الناس اللي اتشجعوا يروحوا مطاعم ماكدونالدز في كل حتة والمبيعات طبعا زادت بشكل كبير واتحسنت علامتهم التجارية وسمعتهم.



3- حملة Coca-Cola:


استخدمت شركة كوكاكولا الإعلانات عشان تقدم إعلانات مخصصة للمستخدمين خلال كأس العالم 2018. وده اتحقق من خلال خطط تسويقية ناجحة وتحليل سلوك المستخدم وتفضيلاته ، قدمت شركة Coca-Cola إعلانات مستهدفة بشكل كبير اوي للمستخدمين في مناطق ولغات مختلفة ، وده حقق زيادة المشاركة الوعي بالعلامة التجارية بتاعتهم في العالم كله.



إستراتيجية كوكاكولا:

استخدمت شركة كوكاكولا إستراتيجيات عروض الأسعار والاستهداف عن طريق الأجهزة المستخدمة في حملتها الإعلانية. انهم حققوا الاستهداف لأجهزة مختلفة زي أجهزة الكمبيوتر والموبايل بكل انواعه. بجانب طبعا انهم تفوقوا في عمل خطط تسويقية ناجحة والإستراتيجية بتاعتهم انهم يوصلوا لجمهورهم المستهدف بغض النظر عن نوع الجهاز اللي بيستخدموه وكمان ده سمح لشركة كوكاكولا باستهداف جمهورها بشكل فعال اكتر.


النتائج اللي حققتها كوكاكولا:

كانت نتائج الحملة الإعلانية لشركة كوكاكولا ناجحة جدا. لان اتحسنت معدلات المشاركة بين العملاء بنسبة 18٪ وزادت المبيعات بنسبة 11٪. وقدروا يحققوا ده من خلال خطط تسويقية ناجحة والاستهداف عن طريق أجهزة الموبايل والكمبيوتر المختلفة والتلفزيون ، وده ساعد شركة كوكاكولا انهم يوصلوا لجمهورهم بشكل فعال وتقديم إعلانات ملائمة ومناسبة.

بالإضافة لارتفاع معدلات المشاركة والمبيعات لكوكاكولا، ساعدت الحملة الإعلانية لشركة كوكاكولا في تحسين العلامة التجارية في العالم كله وكسبوا ولاء العملاء ليهم. وتقديم الإعلانات المصممة مخصوص عشان تناسب تفضيلات كل مستخدم وسلوكه ، وبكده اتمكنت شركة كوكاكولا من أنها تبني علاقات أقوى مع عملائها وتحسين سمعتها العامة لعلامتها التجارية.


ليه كوكاكولا حققت نجاح كبير؟

استهدفت كل شخص بسلوكه واهتماماته وبكده هي اختصت كل فرد في إعلاناتها واستراتيجيتها وحققت نجاح كبير في العالم كله.


4- حملة Airbnb :

Airbnb هو سوق عبر الإنترنت بيقدر الأشخاص أنهم يأجروا ممتلكاتهم أو غرف احتياطية للمسافرين. للتسويق لمنصتهم وزيادة الحجوزات.


هدف الحملة الإعلانية لـ Airbnb هو زيادة الوعي بالعلامة التجارية بتاعتها وزيادة عدد الزوار لموقعهم الإلكتروني وزيادة عدد الحجوزات. استهدفت الحملة الأشخاص المهتمين بالسفر والإقامة وممكن أنهم يحجزوا مكان للإقامة على منصات التواصل الاجتماعي على الإنترنت.


إستراتيجية Airbnb :

استخدمت Airbnb الإعلانات عشان توصل لجمهورها المستهدف من خلال قنوات مختلفة، زي الإعلانات المصورة والفيديو وإعلانات الموبايل. واستخدموا التحليلات الدقيقة عشان يحسنوا من وضع إعلاناتهم وضمان عرض إعلاناتهم للجمهور المناسب.


النتائج اللي حققتها Airbnb :

حققت الحملة الإعلانية من Airbnb نجاح كبير جدا ، وده حقق زيادة الوعي بالعلامة التجارية بنسبة 15٪ وزيادة بنسبة 6٪ في زيادة الزيارات للموقع الالكتروني. وكمان حققت الحملة عائد على الإنفاق الإعلاني (ROAS) بنسبة 3: 1 ، يعني مقابل كل دولار بيدفعوه على الإعلانات ، Airbnb كسبت 3 دولارات من العائد.


أمثلة لنجاح حملة Airbnb الإعلانية هو شراكتهم مع شركة ديزني بيكسار لإصدار فيلم "Up". أنشأت Airbnb حملة تسمى "Night At" سمحت للمستخدمين بالدخول في مسابقة للفوز بإقامة ليلة في نسخة طبق الأصل من المنزل من الفيلم. استخدمت الحملة الإعلانات للوصول للجمهور المستهدف وأنتجت أكثر من 4.4 مليون إدخال.



5- حملة Amazon:

تستخدم أمازون الإعلانات عشان تقدم إعلانات مخصصة لمستخدميها بناء على سجل البحث و الشراء. من خلال خطط تسويقية ناجحة و تحليل سلوك المستخدمين وتفضيلاتهم ، أمازون قدمت إعلانات عالية الاستهداف أدت لزيادة في عملية الشراء وده هيحقق زيادة في المبيعات والإيرادات.


الهدف من اعلانات أمازون كان زيادة الوعي بالعلامة التجارية وزيادة المبيعات من خلال الإعلانات. وكمان انها توصل لجمهور أكبر من خلال استهداف المستخدمين من كل أنواع أجهزة الموبايل.

استراتيجية امازون:

استخدمت أمازون الإعلانات عشان توصل للمستخدمين على قنوات وأجهزة مختلفة ، حتي اجهزة الكمبيوتر والتلفزيون والموبايلات كلها واستخدموا مجموعة من الإعلانات الصور وإعلانات الفيديو عشان يجذبوا انتباه المستخدمين والتسويق لمنتجاتهم.

حملتهم الإعلانية كانت فعالة لأن امازون جمعت بيانات العملاء وحددوا خطط تسويقية ناجحة من البداية وكمان استفادوا من البيانات اللي ليها علاقة بسلوك المستهلك وتفضيلاته عشان يقوموا تجارب إعلانية مخصوصة باستهداف المستخدمين بالمحتوى اللي يناسبهم.

النتائج اللي حققتها امازون:

حققت حملة أمازون الإعلانية نجاح كبير في العالم كله. قدروا يحققوا زيادة الوعي بالعلامة التجارية وزيادة المبيعات وتحقيق أهداف حملتهم. وكمان في دراسة حالة أجرتها شركة Google ، أدت الحملة الإعلانية من أمازون إلى زيادة بنسبة 20٪ في الإيرادات وزيادة بنسبة 35٪ في عائد الإنفاق الإعلاني (ROAS).

6- حملة Nike:

Nike هي علامة تجارية عالمية معروفة بمنتجاتها المبتكرة وحملات التسويق الإبداعية بتاعتها المعتمدة على خطط تسويقية ناجحة. اطلقوا حملاتهم الإعلانية الأولى في عام 2014 ، ومن وقتها تم استخدام العلامة التجارية باستمرار الإعلانات عشان تستهداف عملائها بإعلانات ليها علاقه بيهم.

الهدف الأساسي لحملة Nike الإعلانية هو زيادة الوعي بالعلامة التجارية والمشاركة والمبيعات. كان هدفهم ان العلامة التجارية توصل للجمهور المستهدف برسايل مخصصة ليهم وإعلانات مبدعة.

استراتيجية Nike:

تم تنفيذ الحملة الإعلانية لشركة Nike على 3 مراحل. في المرحلة الأولى ، استخدمت العلامة التجارية خطط تسويقية ناجحة عن طريق تحليل فهم سلوك عملائها وتفضيلاتهم. جمعت Nike البيانات من مصادر مختلفة ، وكمان جمعوا المعلومات دي من موقعها الالكتروني ومن على وسائل التواصل الاجتماعي والتطبيقات الموجودة على الموبايلات، وطبعا ده عشان إنشاء ملفات تعريف العملاء " بروفايلات" واستهداف إعلاناتها بشكل فعال وملائم اكتر.

في المرحلة الثانية ، استخدمت Nike والتكنولوجيا الآلية لأتمتة بيع وشراء الإعلانات. دخلت العلامة التجارية في شراكة مع تبادل الإعلانات ومنصات جانب الطلب (DSPs) للوصول لجمهورها المستهدف على قنوات كتير زي الموبايل والكمبيوتر. استخدمت Nike أيضًا عروض الأسعار في الوقت الفعلي (RTB) لتحسين إنفاقها الإعلاني وضمان عرض إعلاناتها للأشخاص المناسبين في الوقت المناسب.

في المرحلة الثالثة: التحسين الديناميكي للإبداع (DCO) وده عبارة عن تخصيص إعلاناتها لكل عميل واستهدافه بالطريقة المناسبة له. كمان استخدمت العلامة التجارية بيانات الموقع والطقس وسلوك المستخدم عشان تعمل إعلانات مخصصة لكل عميل واهتماماته.

النتائج اللي حققتها Nike:

حققت حملة Nike الإعلانية نجاح كبير. من خلال خطط تسويقية ناجحة وصلت العلامة التجارية لجمهورها المستهدف برسايل ليها علاقة بكل شخص ، مما زاد من معدلات المشاركة والتحويل. حققت الحملات لشركة Nike زيادة بنسبة 300٪ في معدلات النقر إلى الظهور وزيادة بنسبة 200٪ في ال conversions مقارنةً بحملاتها الإعلانية التقليدية.

أمثلة على حملة إعلانية برمجية ناجحة من Nike هو حملتها "Choose Your Winter" استخدمت Nike إنشاء إعلانات تعرض منتجات ورسائل مختلفة بناءً على الموقع الجغرافي للمستخدم وظروف الطقس.

ليه Nike حققت نجاح كبير؟

الحملة الإعلانية من Nike قدمت دروس كتير قيمة لجهات التسويق.

7- حملة BMW

BMW هي علامة تجارية رائدة للسيارات الغالية اللي كانت مبتكرة في استخدامها للإعلانات.

كان الهدف الأساسي لحملة BMW الإعلانية هو زيادة الوعي بالعربيات الكهربائية الجديدة BMW i3 وأنها تنتشر بين المستهلكين المهتمين بالبيئة. هدف الحملة هو الوصول لجمهور عريض من مختلف الأجهزة والأنظمة الأساسية زي الموبايلات والكمبيوتر.

استراتيجية BMW:

لتحقيق أهدافها ، عملت BMW مع وكالة الإعلانات التابعة لها ، Universal McCann ، لتطوير إستراتيجية إعلانتهم عن طريق استهداف المستهلكين المهتمين بالبيئة على قنوات مختلفة. تضمنت الإستراتيجية مجموعة من التكتيكات وهي:

الاستهداف الجغرافي: استخدمت BMW خطط تسويقية ناجحة للاستهداف الجغرافي والوصول للمستهلكين اللي بيعيشوا في المناطق الحضرية اللي بتتميز بمستوى عالي خالي من تلوث الهواء.كان هدفهم هو تسليط الضوء على فوائد قيادة السيارة الكهربائية في بيئة المدينة.

استهداف المحتوى: تستهدف BMW المواقع الالكترونية اللي بتركز على القضايا البيئية والمعيشة المستدامة ، والطاقة المتجددة عشان يوصل للجمهور المهتم بالفعل بالموضوع.

إعادة الاستهداف: استخدمت BMW إعادة الاستهداف للوصول إلى المستهلكين اللي أبدوا سابق اهتمام بالعربيات الكهربائية أو زاروا موقع BMW على الموقع الالكترونى بتاعهم.

الاستهداف عبر الأجهزة: استهدفت BMW المستهلكين من مختلف الأجهزة والأنظمة الأساسية ، ومن ضمنها الموبايلات والكمبيوتر لضمان وصول الحملة إلى أوسع جمهور ممكن.

النتائج اللي حققتها BMW :

كانت نتائج حملة BMW الإعلانية مذهلة. أنتجت الحملة أكثر من 30 مليون ظهور ووصلت إلى 2.7 مليون مستخدم من أجهزة وأنظمة أساسية متعددة. كمان حققت الحملة نسبة (CTR) وصلت 0.12٪ ، وهي نسبة أعلى من متوسط ​​الصناعة للحملات الإعلانية في الوقت ده.


نجحت الحملة الإعلانية الأولى لشركة BMW في تحقيق أهدافها المتمثلة في زيادة الوعي عن عربياتها الكهربائية الجديدة BMW i3 بين المستهلكين المهتمين بـ البيئة.

بعد ماوضحنا ال 7 استراتيجيات لكل شركة،عرفت انت محتاج انهي استراتيجية لشركتك؟ تعالوا نلخص الاستراتيجيات دي بسرعة:

الاستهداف المحدد هو المفتاح

كان الاستهداف عامل رئيسي في نجاحهم وكمان عمل خطط تسويقية ناجحة لجميع الحملات الإعلانية. من خلال الاستفادة من جمع بيانات عن الجمهور المستهدف وفهم سلوكهم عشان يقدموا رسايل محددة لجمهور مستهدف محدد وبكده زادت مبيعاتهم ومشاركة الجمهور المستهدف معاهم.

تنفيذ الحملات الإعلانية

التنفيذ للحملة الاعلانية كان له دور مهم في جذب انتباه الجمهور المستهدف وزيادة المشاركة. خصوصا العلامات التجارية اللي أنشأت إعلانات جذابة بصرية في رسالتهم حققوا نجاح أكبر.

الأهداف محددة وقابلة للقياس

كان لكل حملة أهداف محددة وخطط تسويقية ناجحة وده سمح للعلامات التجارية بتتبع تقدمها وتعديل استراتيجياتها لو احتاجوا لكده. وده كان له أثر ساعد على ضمان توافق الحملات مع أهداف الشركة واستخدام مواردها بكفاءة. مع مواكبة التطورات الجديدة والتكيف بسرعة عشان يحققوا النجاح وكمان ازاي استغلوا التكنولوجيا الجديدة زي الذكاء الاصطناعي في تحقيق أهدافهم.

كيفية عمل خطة تسويقية ناجحة:

1. تحديد هوية الشركة:

بعد ما وضحنا 7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم، هنوضح لك طريقة عمل خطة تسويقية ناجحة لمشروعك التجاري.

أول وأهم مرحلة هي تحديد هوية علامتك التجارية أو شركتك من خلال كتابة وصف ملخص لشركتك، يحتوى اسم شركتك ومقرها، ومهمتها، وأعضاء فريق العمل اللي هيشاركوا في تنفيذ الخطة التسويقية، ويتضمن أيضًا على تحليل SWOT الرباعي اللي دوره انه يعرض باختصار نقاط الضعف والقوة لشركتك وايضا الفرص والمخاطر التي قد يحملها المستقبل لعلامتك التجارية ويساعد تحليل SWOT على تكوين شكل عام لموقف شركتك ووضعها التنافسي في السوق.


دليلك الشامل لمعرفة افضل شركة سيو في مصر.


2. وصف استراتيجيتك التسويقية:

خلال هذه الخطوة قم بتجزئة أهدافك التسويقية المختلفة إلى استراتيجيات تسويقية منفصلة عشان تقدر تحقق كل هدف بسهولة، و حدد الهدف الذي تسعى إلى تحقيقه من وراء استراتيجيتك.

بعد معرفة 7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم يجب أن يكون هدفك التسويقي محدد وقابل للقياس كما يمكن تحقيقه وله صلة بنشاطك التجاري، والافضل انك تضيف أيضا مؤشرات الأداء الرئيسية للاستراتيجية، لكي تستطيع تتبع تقدم استراتيجيتك التسويقية بإستمرار.

على سبيل المثال، لنفترض أن أحد استراتيجيتك التسويقية هو إنشاء الموقع الإلكتروني، بالتالي ستكون كتابتها في الخطة التسويقية كذلك:

  • الوصف: خلال الـ6 أشهر القادمة، سنعمل على إنشاء الموقع الالكتروني وإنشاء مقالات لتكون مصدر موثوق فيه للإجابة على جميع تساؤلات جمهورك المستهدف وتثقيفهم بشأن مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي وجذب عملاء محتملين جدد من نتائج محركات البحث.
  • الهدف من الاستراتيجية: استخدام الكلمات المفتاحية التي يبحث عنها جمهورك المستهدف بكفاءة لتحسين ظهور موقعك في نتائج تحسين محركات البحث، مع كتابة مقالات متوافقة سيو أسبوعية بمحتوى إبداعي ومفيد يتم مشاركته على حسابات مواقع التواصل الاجتماعي لتشجيع العملاء المحتملين على التفاعل مع مقالاتك وبالتالي زيادة زوار موقعك مجانا.
  • مؤشرات الأداء: تحديد عدد الزيارات المجانية من نتائج محركات البحث، ومن حسابات مواقع التواصل الاجتماعي.

3. بحوث التسويق:

تعتبر هذه الخطوة من ضمن 7 خطط تسويقية ناجحة وهي عبارة عن عمل نموذج مختصر للسوق وتتضمن 3 عناصر أساسية هي:

وصف الصناعات التي تعمل خلالها:

البحث عن المنافسين المباشرين في مجالك تعتبر من الطرق الموجودة في الـ 7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات في العالم، وايضا حدد بوضوح أوجه المنافسة مع كل منافسينك.

على سبيل المثال، حدد الموقع الالكتروني لمنافسينك وحسابات مواقع التواصل الاجتماعي لديهم ومعرفة الطرق التسويقية المستخدمة وفكر في عرض مميزات منتجاتك او خدماتك بطريقة مبتكرة عن منافسينك تجعل جمهورك المستهدف يقوم بعملية الشراء او الحجز.

شخصية المشتري:

من ضمن الطرق المستخدمة في ال 7 خطط تسويقية ناجحة اللي وضحناهم هي أن كل ماركة قدرت تحدد شخصية المشتري المثالي بالنسبة لأهدافها التسويقية.

عن طريق التركيز على معلومات خاصة لجمهورك المستهدف مثل العمر ومحل الإقامة والرغبات الشخصية وسلوكياتهم.

لمعرفة ما الفرق بين SEO و SEM يمكنك ايجاد الاجابة من خلال منصتنا ماركتنج بالعربي.

4. المزيج التسويقي:

تتضمن هذه الخطوة من خطوات عمل 7 خطط تسويقية ناجحة، تبعا للطريقة التي ستتمكن بها علامتك التجارية من دخول السوق والمنافسة، وبالتالي الإجابة عن سؤال "ما الميزة التي ستقدمها شركتك او علامتك التجارية لجمهورك المستهدف كي تتميز بها عما يقدمه المنافسين

ويحتوي قسم المزيج التسويقي بشكل أساسي على 4 عناصر وهي:

  • المنتج: قم بوصف منتجاتك أو خدماتك التي ستقدمها لجمهورك المستهدف، وكيف سيحل هذا المنتج التحديات التي تواجه جمهورك المستهدف وما الذي يجعل منتجك مختلف عن منتجات منافسينك؟
  • السعر: ما هو سعر المنتج؟ هل سعر منتجك تنافسي؟ هل هو سعر مناسب لـ ميزانية جمهورك المستهدف؟ هل تقوم بعمل عروض تسويقية موسمية؟
  • الترويج: كيف تسوق لهذا المنتج؟ محتاج انك تفكر بشكل أكثر عمقًا من الأساليب التقليدية كـ عمل اعلانات ممولة عبر مواقع التواصل الاجتماعي، فكر في القيمة التي من الممكن أن يقدمها منتجك إلى جمهورك المستهدف لتسهيل حياتهم.
  • التوزيع: كيف سيتم تسليم المنتج لجمهورك المستهدف؟ ما الذي ستقوم به لتضمن لهم نجاح خدمة ما بعد البيع وسياسة الاستلام والاسترجاع؟

يجب أن تأخذ في الاعتبار الـ 4 عناصر السابقة عند عمل خطتك التسويقية وتحديد أهدافك، لتكون أقرب إلى جمهورك المستهدف لطريقة فعالة عن منافسينك.

إذا كنت بحاجة إلى شركات تسويق الكتروني في القاهرة تقوم بتنفيذ خطة تسويقية لك مثل أفضل 7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم، يمكنك معرفة من هي افضل شركة تسويق الكتروني في مصر من خلال منصتنا.

5. الميزانية:

يجب عليك تحديد الميزانية المناسبة من البداية لعمل خطة تسويقية ناجحة واعلانات ممولة عبر مواقع التواصل الاجتماعي لمتابعة تنفيذ الاستراتيجيات أهدافك التسويقية.

بكده احنا وضحنا لك كيفية عمل خطة تسويقية وذكرنا مثال لـ 7 خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات العالم والاستراتيجيات التي قاموا باستخدامها، بالتالي لو محتاج انك تعرف مزيد من المعلومات حول الـ Marketing بالعربي، تابع مقالاتنا على منصتنا لمعرفة اخبار الماركتنج بالعربي.

ملخص

وضحنا في المقالة دي خطط تسويقية ناجحة لأشهر ماركات في العالم زي كوكاكولا و امازون وغيرها بالتفصيل. لو عندك شركة وبتفكر أنك عايز تكون شركة عالمية مشهورة، فأنت محتاج تتبع خطط تسويقية ناجحة وتقرأ مقالتنا الموجودة على موقعنا لأنها هتساعدك ازاى تختار شركة تسويق إلكتروني وسوشيال ميديا تساعدك في وضع خطط تسويقية ناجحة.

كل براند له خطط تسويقية ناجحة مختلفة عن غيرها بس الحاجة المشتركة هنا هو استهداف جمهور محدد وتخصص له إعلانات مناسبة لتفضيلات العملاء عشان كده تمكنت العلامات التجارية من زيادة المبيعات. في حين أن التخصيص مهم ، إلا أن التنفيذ الإبداعي للحملة مهم جدا عشان يجذب انتباه الجمهور وزيادة المشاركة. العلامات التجارية اللي أنشأت إعلانات جذابة في الصور وليها مغزى عاطفي كانت أكثر احتمالية لتحقيق النجاح.

لو حابب تكون متابع كل تحديث بيحصل في مجال التسويق الالكتروني و تعرف ازاي بدأت الماركات العالمية اللي في نفس مجالك . وتطور من شركتك عن طريق تنفيذ خطط تسويقية ناجحة وجذب عملاء محتملين اللي ممكن يطلبوا منك خدماتك أو منتجك، يبقى ببساطة تابع مقالاتنا كل يوم وأقرأ المقالات الموجودة على موقعنا.

كمان لو مهتم تعرف ازاى تحقق عدد زيارات كبير لموقعك الإلكتروني أو ازاي تعمل اعلانات ممولة على السوشيال ميديا أقرا مقالاتنا وكون مستعد دايما لكل مقالة جديدة بتنزل اللي هتساعدك توصل البيزنس بتاعك انه يكون في مرحلة أعلي وتحقق مكاسب مادية كبيرة. وكمان هتكتسف معلومات دايما جديدة ومهمة ليك في المجال علطول عشان كده بنشجعك لو عندك أي استفسار متترددش انك تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فورا.

إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج